Waarom gezond eten de basis is van een gezond leven

In deze gekke (corona) tijd merken wij dat het dagelijkse leven op veel vlakken is veranderd. De horeca die continu haar deuren moet sluiten, het feit dat we niet meer in grote getalen bij elkaar kunnen komen en we veelal thuis moeten werken maakt het een lastige periode voor de meeste mensen.

Daarom vinden wij het belangrijk om een aantal redenen te geven waarom gezond eten, de basis vormt voor een gezond leven!

Morbi vitae purus dictum, ultrices tellus in, gravida lectus.

AUTEUR

Ruben

CATEGORIE

Tips & Tricks

GEPUBLICEERD OP

22 oktober 2020

SOCIAL

de.thuis.chef

Het is belangrijk om het negatieve om te buigen naar het positieve. Met als voorbeeld de natuur!

De natuur herstelt zich op vele delen van de aarde weer in positieve zin. Het water in Venetië is weer helder en de smog is langzaamaan verdwenen in de metropolen van China.

Daarnaast zijn wij thuis veel bezig met het koken en experimenteren van nieuwe gerechten. Het koken van lekkere recepten geeft ons plezier en genot, en helpt ons aan een betere mindset!

  1. Gezonde voeding bevat veel belangrijke vitamines en mineralen

Een van de belangrijkste redenen waarom gezond eten belangrijk is, zijn de voedingsstoffen die erin zitten om jouw lichaam op peil te houden.

Onbewerkte dierlijke en plantaardige producten bevatten grote hoeveelheden eiwitten, mineralen en vitamines om het lichaam gezond en goed te laten functioneren. Daarnaast stimuleert het naast de fysieke voordelen, ook je mentale gesteldheid en zul jij je stukken beter voelen met gezonde voeding dan wanneer je alleen maar junkfood eet.

We hebben een eenvoudig en lekker voorbeeld van een productgroep uit de schijf van 5 die voldoet aan de dagelijkse ADH (algemene dagelijkse hoeveelheid). Wij pakken het voorbeeld groente (250gr per dag) erbij:

  • 2 boterhammen met kaas paprika en tomaat als ontbijt
  • 2 crackers met hüttenkäse, radijs en tuinkers als lunch
  • Een bord spaghetti met verse tomatensaus, ½ bleekselderij, 1 ui, ½ paprika en verse kruiden als avondeten

Dit is een simpel voorbeeld van een mogelijkheid om aan jouw dagelijkse groenten te komen. Soms denken mensen dat er veel meer voor nodig is om je dagelijkse hoeveelheid binnen te krijgen, terwijl het vaak makkelijker is dan gedacht.

2. Je energie neemt toe

Wanneer je niet gezond en voldoende eet, zul je dit merken in je energielevel. Je bent moe, snel uitgeput en daarnaast kun je je minder goed concentreren.

Dit komt simpelweg doordat je niet voldoende goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Wij hebben een paar tips voor jou om je weer fitter en frisser te voelen.

Goed ontbijt

Een gezond ontbijt staat aan de basis van een goede dag! Wanneer je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt zul je merken dat je de dag beter doorkomt dan met de verkeerde voedingsstoffen. Als voorbeeld nemen we muesli. Muesli bevat veel suikers en laten daarom jouw energielevel dalen. Kies in plaats van muesli voor vers fruit en noten.

Ijzerrijke groentes eten

Ijzer is een belangrijk mineraal wat jou meer energie zal opleveren. Mensen met ijzertekort zijn daarom ook vaker uitgeput en moe dan iemand die voldoende ijzer binnenkrijgt. Je vindt ijzer voornamelijk in vis en vlees, maar er zijn ook talloze ijzerrijke groentes. Wanneer je regelmatig spinazie, bonen, linzen of sesamzaad eet, dan vul jij goed je ijzerniveau aan.

Eet onbewerkt voedsel

Het is net zo makkelijk als dat het klinkt. Denk gewoon aan volkoren brood in plaats van witbrood, vers fruit en verse groente in plaats van uit blik. Naast dat het stukken gezonder is dan blikvoer, zul je ook merken dat je afvalt wanneer je onbewerkt voedsel eet!

3. Je bent minder gestrest

Het is algemeen bekend dat mensen die veel junkfood en bewerkt voedsel eten, sneller te maken krijgen met depressie en stress klachten. Voedingsstoffen zoals omega-3 vetzuren, creatine en vitamine D zorgen voor een beter gebruik van de hersenen. Het stimuleert het cognitieve vermogen terwijl junkfood er zelfs voor kan zorgen dat het cognitieve vermogen afneemt of zelfs verdwijnt.

Stress en depressie kunnen ook veel invloed hebben op het slaapritme. Gezonde voeding zorgt naast alle positieve lichamelijke voordelen ook benifits in het slaapritme. Het is een vicieuze cirkel die doorbreekt wanneer er ergens in de cirkel een knik komt. Slaap jij slecht, dan zal dat vrijwel direct invloed hebben op je eetgedrag en visa versa.

4. Je komt minder snel aan

In de Westerse Wereld hebben we te maken met een enorm hoog gehalte aan overgewicht, Obesitas en andere welvaartsziektes. Slechte voeding, overconsumptie en te weinig beweging zijn belangrijke factoren voor overgewicht.

Met de juiste consumptie hoeveelheid, een goed eetritme en de juiste voedingsstoffen houd jij jouw lichaam op peil. Met de juiste hoeveelheid beweging daarbij zal je niet snel te maken krijgen met overgewicht.

Lees hier ons artikel over snel en gezond afvallen.

5. Je blijft langer jong en gezond

Wanneer je wereldwijd vragen stelt aan mensen die 100+ jaren oud zijn over ‘hoe ze zo oud zijn geworden en hoe ze zich nog zo jong voelen?’. Dan zul je veelal het antwoord krijgen dat ze een strak ritme volgen in hun eet- en drinkgewoontes met daarbij de belangrijke dagelijkse beweging. Wij zetten een aantal belangrijke aspecten om gezond te blijven op een rij.

  1. Zorg voor voldoende nachtrust
  2. Drink dagelijks minimaal 1 tot anderhalf liter water
  3. Zorg voor een goed ontbijt om de dag vol energie te starten
  4. Zorg voor een goede dagelijkse beweging (minstens 30 minuten per dag) en schakel een hulpprogramma in om je hierbij te helpen! Als kleine tip; kijk op de gezondheidsapp van je telefoon om te kijken of je dagelijks alleen al voldoende loopt!)
  5. Eet knoflook! Knoflook is super gezond en helpt tegen de vermoeidheid en vergeetachtigheid, en gaat daarnaast een hoge bloeddruk en aderverkalking tegen.
  6. Zorg voor een gevarieerd dieet met goede en gezonde voedingsstoffen!
  7. Eet dagelijks minstens 300 gram groente en 2 stuks fruit!
  8. Drink thee! Thee zorgt op een gezonde manier voor jouw dagelijkse hoeveelheid gezond vocht en bestrijd daarnaast een hoge bloeddruk en de kans op een beroerte.
  9. Eet minder dierlijke en bewerkte producten! Veel ziektes worden gelinkt aan vlees, vis, eieren en zuivel. Consumeer dit daarom gematigd en eet vooral veel onbewerkt plantaardig eten.
  10. Eet rustig! Eten zonder rust te hebben is slecht voor je spijsvertering. Hieronder valt ook het fenomeen de telefoon. Leg je telefoon weg tijdens het eten en leg je focus op het voedsel en je gezelschap!

6. Minder kans op ziektes

We hebben al het een en ander gezegd over voeding en wat er door voedsel voorkomen kan worden en waar het juist toe tot kan leiden. Voeding kan ziektes voorkomen, maar daarnaast ook allerlei ziektes veroorzaken! De ‘waarom gezond eten belangrijk is’ wordt in dit geval een ‘daarom is gezond eten belangrijk!’.

Verzadigd vet eten

Het eten van teveel verzadigde vetten (slechte vetten) zorgt voor een grotere kans op hart- en vaatziekte en een hogere cholesterol. Verzadigde vetten zitten dikwijls in boter/margarine, kaas, worst, vet vlees, cake, taarten en gebak en daarnaast ook in vele snacks. Ga eens na hoeveel je op een dag van de verzadigde vetten binnenkrijgt en probeer het waar mogelijk te vervangen voor onverzadigde vetten (goede vetten)!

Onverzadigd vet eten

Over het algemeen zijn onverzadigde vetten de ‘goede vetten’ mits je hier niet teveel van binnenkrijgt. Onverzadigde vetten kun je verdelen in twee categorieën. Enkelvoudige onverzadigde vetten en meervoudige onverzadigde vetten.

Enkelvoudige onverzadigde vetten zitten bijvoorbeeld in olijfolie, noten en avocado’s. Terwijl meervoudige onverzadigde vetten in vette vis zoals haring of zalm zit.

De vervanging van onverzadigde vetten voor verzadigde vetten levert een bijdrage aan een goed cholesterol gehalte en verkleint de kans op hart- en vaatziekten.

7. Je draagt je steentje bij aan het milieu

Een klein feit wat velen van jullie misschien niet weten, is dat de voedingsindustrie een van de grootste veroorzakers is van de milieuvervuiling wereldwijd! Alleen al de veeteelt heeft een grotere bijdrage aan het broeikaseffect dan alle brandstof voertuigen bij elkaar. Wanneer we allemaal een stuk bewuster gaan consumeren, dan dragen wij in ieder geval ons kleine steentje bij aan een beter milieu en een betere wereld!

Voedingsindustrie en klimaatverandering

De zuivel- en vleesindustrie is één van de hoofdoorzaken van het (in rap tempo) veranderende klimaat. Bodemerosie, klimaatverandering, watervervuiling en afname van de biodiversiteit zijn een van de grootste problemen die deze industrieën samen veroorzaken. De veehouderij alleen al zorgt voor meer dan de helft van alle broeikasgassen die uitgestoten wordt door de voedingsindustrie. Daar waar de gehele voedingsindustrie verantwoordelijk is voor 30(!)% van de gehele uitstoot wereldwijd van broeikasgassen.

Herkauwers zoals koeien, schapen en geiten produceren tijdens het verteringsproces methaan. Methaan oftewel CH4 is een kleine 30 keer schadelijker dan de CO2 uitstoot. Om niet te vergeten dat er ook nog lachgas (N2O) wordt gebruikt voor de bemesting van het land, composteren en overige verwerkingen. Lachgas levert een bijdrage aan de opwarming van de aarde die zo’n 265 keer groter is dan de CO2 uitstoot!

Ontbossing en palmolieplantages

Wat ook een groot probleem is, is dat wereldwijd in rap tempo complete bossen en oerwouden worden weggekapt. Het probleem is zo groot dat er talloze diersoorten op het punt van uitsterven staan. Een klein vervelend weetje is dat er per seconde worden er wereldwijd zo’n 200 bomen gekapt!

Bomen zijn de longen van de aarde, en met alle uitstoot die wij als mensen produceren, is het enorm belangrijk dat gebieden zoals de Amazone, de regenwouden in Indonesië en Papua intact blijven. We zien bijvoorbeeld op het eiland Seram (waar Rubens oma vandaan komt) dat het oerwoud compleet weggekapt wordt, en daar palmolie plantages voor terugkomen. Palmolie is opzich is een goed product wat voor vele doeleinde gebruikt kan worden. Denk hierbij aan voedingsproducten, beautyproducten en biodiesel. Maar wat er nu ten koste gaat van de mega plantages die worden gebouwd, dat is verschrikkelijk. Complete bossen weggevaagd, mensen worden van hun land beroofd en krijgen daar niks voor terug, en dat terwijl deze mensen van het oerwoud leven! En daarnaast zie je dat bijvoorbeeld in Borneo allerlei prachtige diersoorten op het punt van uitsterven staan. Denk hierbij aan de Orang-Oetang, Borneo dwergolifant of de neusaap.

8. Je bespaart geld

Veel mensen die een speciaal dieet willen volgen of gezonder willen eten zien beren op de weg. Waarom? Omdat gezond eten nou eenmaal duurder is dan junkfood! Althans, dit denken veel mensen. Echter beseffen deze mensen niet dat een gezonde levensstijl op lange termijn alleen maar geld bespaart en het uiteindelijk helemaal niet zo duur hoeft te zijn als dat men denkt.

Junkfood en de risico’s

Wanneer je grotendeels leeft van junkfood en goedkope bewerkte producten, zul je daar op de lange termijn gestraft voor worden. In het begin zal het lijken alsof je flink wat geld bespaart en kun je misschien wel dubbel zoveel eten voor hetzelfde geld! Het probleem is alleen, dat we veel te maken hebben met welvaartsziektes zoals obesitas of diabetes 2 en stress. Op de lange termijn zul jij chronische ziektes moeten gaan bekostigen en geef jij misschien wel driedubbel zoveel geld uit aan medicatie, therapieën en andere medische kosten.

Gezond eten en de voordelen

Het klopt inderdaad dat gezond eten over het algemeen per 2000 kilocalorieën ongeveer €1,30 duurder is het eten van bewerkt voedsel. Maar wij proberen altijd creatief te zijn in onze opties, hier in Nijmegen heb je talloze kleine groenteboertjes, slagers, de kaasboer, visspeciaalzaken en de wekelijkse markt. In deze winkels is het over het algemeen een stuk goedkoper dan in de supermarkt én is het vers! Daarnaast is de allerbelangrijkste reden natuurlijk niet of het duurder of goedkoper is, maar het feit dat je maar één lichaam hebt en daar goed voor moet zorgen!

9. Je helpt je omgeving

Naast alle fysieke en mentale voordelen van gezond eten en drinken, stimuleert het ook je omgeving. Denk hierbij aan je gezin, je vrienden en misschien wel je gasten!

Stimuleren van bewust en gezond eten

In Nijmegen hebben we restaurant ‘De Nieuwe Winkel’. Een restaurant wat zich volledig specialiseert in de botanische gastronomie. Zij bereiden vrijwel enkel producten die uit de buurt van Nijmegen komen met als visie ‘proef de regio, proef het seizoen en proef de natuur’. Gasten die hier komen lunchen of dineren zullen niet snel een T-bonesteak op hun bord krijgen maar eerder een prei als hoofdcomponent op het bord. De kracht van dit restaurant is ook echt het stimuleren van bewust en gezond eten en het bewust maken van wat de natuur allemaal te bieden heeft! Check op www.denieuwewinkel.com het verhaal van restaurant ‘De Nieuwe Winkel’ en waarom jij hier een keer MOET reserveren om het te ervaren!

Bewuste voeding voor het gezin

Rigveda is erg bewust bezig met het bereiden van maaltijden voor zijn gezin. Vanaf jonge leeftijd leerde hij zijn zoontje gezond te eten en naarmate hij ouder wordt, leert hij zijn zoontje nieuwe producten te eten. Op deze manier kun je spelenderwijs variëren met voedsel en zal het de smaakontwikkeling stimuleren. Zo kan een kind gewend raken aan smaken en smaakcombinaties en zal hij of zij dit later ook makkelijker waarderen.

Het kookboek wat Rigveda en zijn vriendin veel gebruiken voor hun maaltijden is het boek van Fitchef Family.

10. Je hebt maar één lichaam! Zorg er goed voor!

Hierbij komen we tot de conclusie waarom gezond eten belangrijk is. Bedenk goed waarom jij gezonder wilt of moet eten. Naast alle fysieke en mentale voordelen denk jij met een bewuste voedingskeuze ook aan dier en milieu. Ga voor jezelf na wat jouw eetpatroon is en of jij teveel of te weinig gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt. Ga daarnaast na of je hulp wilt of kunt inschakelen om hulp te krijgen met een gezond voedingspatroon. We hebben hier enkele links naar mogelijke hulpprogramma’s die jou kunnen helpen met een gezonde levensstijl.

www.fitchef.nl

www.voedingscentrum.nl

FitChef

WIL JIJ OOK EEN GEZOND FAMILIEKOOKBOEK?

KLIK HIER VOOR GEZONDE RECEPTEN!