Hoe kan ik het perfecte ei koken?

Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat jij voortaan hét perfecte eitje kookt?  Niets is vervelender dan een te hardgekookt ei, of juist een veel te zacht gekookt ei.

Wij geven jullie de exacte tijden voor elk type ei. Daarnaast weet jij straks precies wanneer een eitje bedorven is, welke voedingsstoffen een ei bevat, wat je kunt doen om te voorkomen dat een eitje barst en of je in de magnetron een ei kan koken.

Morbi vitae purus dictum, ultrices tellus in, gravida lectus.

AUTEUR

Ruben

CATEGORIE

Tips & Tricks

GEPUBLICEERD OP

20 oktober 2020

SOCIAL

de.thuis.chef

Hoe lang moet je een ei koken?

Dit is natuurlijk de eerste vraag die jij googled hebt om erachter te komen hoelang jij jouw eitje nou moet koken! Echter verschilt de kooktijd van een ei bijvoorbeeld al door de maat van het ei.

Daarnaast kun je bij het koken van een ei op twee manieren beginnen. Óf je voegt de eieren toe in koud water en brengt dit aan de kook, óf je voegt de eieren toe in al kokend water.

Hieronder de tabel wanneer je de eieren toevoegt in kokend water:

Zachtgekookt ei

Half-zachtgekookt ei

Hardgekookt ei

Ei maat S 3 minuten 5 minuten 6 minuten
Ei maat M 4,5 minuten 6 minuten 8 minuten
Ei maat L 5 minuten 7 minuten 9 minuten

 

En hieronder de tabel wanneer je de eieren toevoegt in koud water

Zachtgekookt ei

Half-zachtgekookt ei

Hardgekookt ei

Ei maat S 5 minuten 7 minuten 8 minuten
Ei maat M 6,5 minuten 8 minuten 10 minuten
Ei maat L 7 minuten 9 minuten 11 minuten

 

Hoe kan ik zien of het ei vers is?

De beste manier om te checken of het ei vers is, is om deze in een glas met koud water te leggen. Blijft het ei op de bodem van de pan liggen, dan is deze vers en natuurlijk bruikbaar. Ligt het ei rechtop met de punt naar beneden, dan is het ei al enkele weken oud. Dit ei is in principe te gebruiken, tenzij je een rare geur bespeurt. Gooi in dit laatste geval het ei weg! Wanneer het ei drijft, dan is deze bedorven en dus niet meer te gebruiken.

Hoe voorkom ik dat mijn ei barst in de pan?

Het is ons allemaal weleens overkomen. Je wilt voorzichtig een eitje toevoegen aan het kokende water, en pats, daar barst je eitje! Vervolgens schuimt het eiwit door de gehele pan. Gelukkig is De Thuis Chef daar met handige tips om te voorkomen dat jouw eitjes barsten in de pan.

Wanneer je een klein scheutje natuurazijn toevoegt in het kokende water, zorgt dat ervoor dat wanneer het eitje barst, het eiwit direct stolt. Op deze manier blijven zowel de eiwitten als het eigeel intact en kun je het eitje gewoon volgens de gewenste bereidingstijd afkoken.

Een andere tip is om het ei toe te voegen aan koud water en dit samen aan de kook te brengen. Omdat er minder druk op de schil komt te staan, voorkom je sneller een gebarsten ei. Houd er alleen wel rekening mee dat het ei dus een andere gaartijd vraagt dan wanneer je het in al kokend water toevoegt. Het ei gaart namelijk al langzaam naarmate het water richting het kookpunt gaat.

De laatste opties om te voorkomen dat je eieren barsten tijdens het koken zijn: een snuf zout toevoegen aan het water, of een klein gaatje in de onderzijde van het ei te prikken. Vroeger was het thuis zelfs een standaard ritueel om een gaatje te prikken voor het koken van eieren. Dankzij het gaatje, en ook door het toevoegen van zout, komt er minder druk op de schaal van het ei, waardoor deze minder snel zal barsten.

Wat is de beste manier om een ei te pellen?

Er zijn verschillende manieren om een ei eenvoudig te pellen. Toch zit er een verschil tussen het pellen van een vers ei en een wat ouder ei. Een vers ei laat moeilijker zijn schaal af dan een wat ouder ei?

Gelukkig zijn er eenvoudige manieren om het pellen in beide gevallen te laten slagen. Wat wij hebben geleerd, is het ei direct na het koken te laten schrikken.

Dit doe je door het eitje direct onder ijskoud water te houden waardoor het garingsproces stopt. Hierdoor zal het ook eenvoudiger worden om het eitje te pellen.

Wanneer je een gekookt ei wilt bewaren, en het dus mag afkoelen, is het aan te raden om het ei te pellen ín het water. Je zult merken dat de schaal eenvoudig loslaat wanneer je het eitje onder het water houdt. In één vloeiende beweging kun je uiteindelijk de schaal van het ei verwijderen.

eieren ei gekookt gebakken ei ei in verpakking

Hoe gezond is een ei?

Eieren (van welk dier dan ook) zijn vaak een klein overlevingspakketje waarin alle voedingsstoffen aanwezig zijn die een bevruchte eicel nodig heeft om een wezen te creëren.

Daarom wordt het ei ook regelmatig als het ‘wonderbommetje’ genoemd. Het zit vol eiwitten, vitaminen en mineralen van hoge kwaliteit.

Eieren bevatten vooral eiwit en vet, en een kleine hoeveelheid koolhydraten. De dooier bevat het grootste deel van het eiwit en vetten.

Er zit vooral onverzadigd vet in de dooier. Eieren zijn rijk aan vitamine B12 en vitamine D en mineralen als fosfor en seleen. Ze vormen daarnaast een bron van vitamine A, vitamine B2 en foliumzuur en van mineralen zoals ijzer en zink.

Door het eiwit, ijzer en vitamine A, B2, B12 zijn eieren een goede vegetarische keuze.

Ei koken in de magnetron of oven

Eieren zijn zowel in de magnetron als in de oven af te koken. Pas alleen goed op met het koken van eieren in de magnetron omdat de eieren makkelijk kunnen ontploffen.

Zorg ervoor dat de eieren in een magnetronbestendige kom liggen, en giet daar kokendheet water overheen tot de eieren onder water staan.

Voeg hier nog een theelepel zout aan toe en zet de magnetron 3 tot 6 minuten op middelhoge stand.

Een eenvoudigere manier is eieren koken in de oven. Verwarm de oven voor op 160°C, plaats de eieren in (het liefst) een muffinblik zonder water en verwarm circa 25 tot 30 minuten.

Laat de eieren hierna schrikken door ze in een bak met koud water te leggen. Het voordeel van eieren koken in de oven is het egale effect, en het is handig wanneer je grotere hoeveelheden eieren wilt koken.

zachtgekookt ei perfect gekookt ei de thuis chef ei bereiding

Wat is gezonder, een ei koken of een gebakken ei?

Er bestaan talloze fabels en feiten over eieren. Mag je ze nou dagelijks eten? Bevatten eieren te veel cholesterol? Donker eigeel is gezonder dan licht eigeel! Een gekookt ei is gezonder dan een gebakken ei en ga zo maar door.

Allereerst ligt het veelal aan jouw eigen voedingspatroon. Het klopt dat er een hoog cholesterol gehalte zit in eieren maar, cholesterol is essentieel voor het menselijk lichaam en daarnaast maakt het lichaam zelf ook cholesterol aan. Eiwit bevat geen cholesterol, alleen de dooier bevat ongeveer 200mg cholesterol. Wanneer je niet te veel andere verzadigde vetten eet op een dag, kun je prima iedere dag een gekookt of gebakken eitje eten.

‘Een gezonde balans in voeding is sowieso essentieel voor een gezond lichaam.’

Of een gekookt eitje nou beter is dan een gebakken ei is dus geheel afhankelijk van jouw voedingspatroon. Wanneer je een eitje bakt in boter of olie, consumeer je bijna het dubbele aan vetten t.o.v. een gekookt eitje. De balans kan je opmaken door via de eetmeter te berekenen wat jij dagelijks binnen krijgt aan voedingsstoffen en vetten.

Soorten kippeneieren

Omega 3 eieren: kippen krijgen voer met extra lijnzaad of lijnzaadolie

Biologische eieren: kippen krijgen biologisch geproduceerd voer

Mais eieren: kippen krijgen voornamelijk mais te eten

Viergranen eieren: kippen krijgen voer met vier soorten granen

Oereieren: kippen eten zaden, granen en insecten

Verschillende ei bereidingen

Er zijn natuurlijk nog veel meer bereidingen van ei! Tussen onze recepten zul je diverse bereidingen van ei vinden. O.a. merengue, gepocheerd ei, en cocotte, omelet, roerei, spiegelei en nog vele andere soorten.

hoe bak ik een perfect gekookt ei

Welke handige keukenartikelen kan ik gebruiken voor eieren?

Er zijn diverse handige keukengadgets om het koken van eieren te vereenvoudigen.

Eierprikker: hiermee prik je een minuscuul gaatje in de onderzijde (bolle kant) van het eitje. Hierdoor verklein je de kans op een gebarsten ei.

Eierwekker: de handige eierwekker zorgt ervoor dat jij precies weet wanneer jouw gekookte eitje klaar is!

Eggtimer: een plastic nep ei wat verder verkleurd met de minuut, zo zie jij precies waar de gaarheid van jouw eitje zich bevindt. Hier zijn verschillende varianten van, mega handig tijdens het koken van eieren!

FitChef

WIL JIJ OOK EEN GEZOND FAMILIEKOOKBOEK?

KLIK HIER VOOR GEZONDE RECEPTEN!